تغییر محدوده‌ی پایینی قند خون برای تشخیص پیش دیابت

 25 نوامبر 2016- با توجه به افزایش خطرات بهداشتی و مرگ و میر مرتبط با پیش دیابت در برخی از دستورالعمل‌های بهداشتی نقطه‌ی پائینی cut-off point قندخون (مرز بین مقدار طبیعی و غیر طبیعی) برای تشخیص پیش دیابت کاهش یافت. نتایج این تحقیق بزرگ در مجله‌ی BMJمنتشر گردید.

 پیش دیابت یا  pre-diabetesیا   "pre-diagnosis" of diabetes به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن مقدار قند خون فرد از حالت نرمال بیشتر اما از میزان قندخون تشخیصی برای دیابت پایین‌تر باشد. چنانچه پیش دیابت درمان نشود می‌تواند به دیابت نوع 2 بیانجامد.

پزشکان پیش دیابت را به: اختلال گلوکز ناشتا(بالاتر بودن مقدار قندخون از مقدار نرمال پس از یک شب ناشتا) و اختلال تحمل گلوکز(بالا بودن مقدار قند خون پس از خوردن غذا در مقایسه با افراد نرمال) و یا بالا رفتن مقدار هموگلوبین  A1cاطلاق می‌کنند.

اما cut-off point برای پیش دیابت در دستورالعملهای مختلف بسیار متفاوت است و همچنان اختلاف نظرها و بحث‌هایی در مورد آن وجود دارد. برای مثال سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش دیابت را داشتن قندخون ناشتا بین 6.1تا 6.9میلی مول بر لیتر تعریف می کند، اما دستورالعمل  انجمن دیابت آمریکا از سال 2003 محدوده‌ی آنرا 5.6  تا 6.9  میلی مول بر لیتر را تعریف کرده است.

نتایج مطالعات بر روی ارتباط پیش دیابت با خطر بیماریهای  قلبی عروقی و مرگ به دلیل همه‌ی علل  نیز بسیار متفاوت می‌باشند. علاوه بر این افزایش مقدار هموگلوبینA1cبه عنوان تعریف پیش دیابت بعنوان ابزار مناسبی برای پیش بینی ابتلا به بیماریهای  قلبی عروقی درآینده، نامشخص است.

 به همین دلیل یک گروهی از محققان بیمارستان وابسته به Shunde  در دانشگاه پزشکی Southernدر چین به منظور روشن شدن محدوده‌ی دقیق تری برای تشخیص پیش دیابت و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و بیماری عروق کرونر، سکته و مرگ ومیر به همه‌ی علل، به آنالیز 53 مطالعه که در آن بیش از 1.6میلیون نفر شرکت داشتند، پرداختند.

آنها دریافتند که پیش دیابت بنا به تعریف اختلال گلوکز ناشتا یا اختلال تحمل گلوکز است که با افزایش خطر بیماریهای  قلبی عروقی و مرگ ومیر به همه‌ی دلایل ارتباط دارد. این خطر برای افرادی که غلظت قندخون ناشتای آنها از 5.6تا 6.9 میلی مول بر لیتر است (معیار انجمن دیابت آمریکا) افزایش می یابد. افزایش مقدار هموگلوبین ‌A1cهمچنین با خطر بیماریهای قلبی عروقی و بیماری عروق کرونر قلب ارتباط دارد اما سبب افزایش خطر سکته و مرگ به همه‌ی دلایل نمی‌گردد.

 نویسندگان این مقاله به برخی از محدودیت های مطالعاتی که در این بازنگری، انتخاب و بررسی شدند، اشاره  کرده و گفتند: این محدودیت‌ها ممکن است بر این نتایج تأثیر گذاشته باشد، آنها معتقدند جمع آوری همه ی شواهد با انجام یک بازنگری سیستماتیک و متاآنالیز راه خوبی برای رفع این محدودیت‌ها است. آنها می‌گویند: ما نمی توانیم یک ارتباط علی و معلولی را مطرح کنیم و نیاز به شواهد تجربی برای این کار داریم، با این حال، این یافته ها به شدت از محدوده‌ی تشخیصی پیش دیابت که توسط ADAتعیین شده است، حمایت می‌کند.

 آنها در نتیجه‌گیری خود اظهار داشتند: تغییر شیوه‌ی زندگی( رژیم غذایی سالم و متعادل، کنترل وزن، انجام ورزش منظم) موثرترین راه برای درمان پیش دیابت است.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/314362.php